Monday, January 31, 2011

Orang Bujang Banyak Duit???!!!!!!!!

Assalamualaikum,

Kenapa semua orang cakap orang bujang banyak duit??terutamanya cikgu2 kt skolah aku...waaaa...!!!!manyak tensen aku...sangat tensen...tapi aku amin kan cakap dorng..Insyaallah nanti aku banyak duit...Aminn...!!!
waaaweeeee....manyak duit...syok tul..

Nape aku tensen??hmmm...ramai tnye aku,balik x cuti raya cina ni?aku cakap "x balik la kak,x de duit...huhuhu"dorng pn balas..."aii...bujang2 pn x de duit ker?lain la mcm kami yg da kawin ni..."...statement ni yg aku x leh blah la kan...aku pn balas lagi.."alaaa...nak servis kete la kak...bajet lari sket..huhuhu"..tapi mmg betul,aku nak servis kete..servis kete bukan slalu tapi kna gna duit kan...mmg la bajet duit aku lari..

Korng tahu gaji cikgu baper?klo guru permulaan ni mmg gaji nmpk banyak..tapi x banyak mana pn..dulu,masa kawan2 aku jadi GSTT,mcm best je tgk gaji dorng..im very excited..tapi bila aku berada di bidang ni n dapat gaji tue..hmmm...biasa jek...sblm tamat 3 tahun gaji still potong EPF...bila da tetap n berpencen baru x potong EPF...bulan niiiiii....tetiba lak EPF aku die tolak banyak...3rat++++...sblm ni 2rat++++ jek...bajet aku lari dlm RM100 gak la..huhuhu...choiii tul la...


Bermula dari bulan lepas aku menyimpan duit dengan sangat komited dan bajet bulan2 aku mmg tahap anak tekak jek...dats why cuti raya ni aku x balik maaa...


Perbelanjaan wajib bulanan :

  1. Kete             =  RM6xx
  2. Umah             =  RM2xx
  3. Bband            =  RM6x
  4. PTPTN            =  RM1xx
  5. Abah             =  RM1xx
  6. Che'(Arwah Tok)  =  RM2xx
  7. Kutu pinggan     =  RM7x
  8. Simpan(kutu)     =  RM6xx
  9. Belanja bulanan  =  RM4xx
Ini la perbelanjaan wajib aku every month n menyebabkn duit belanja aku hanya RM100 lebih kurang utk seminggu..termasuklah topup,duit minyak n makan minum...so,korng rasa ckp x?..ini bukan cite mitos...ini adalah fakta...aku cite kat sini bukan utk mendabik dada dengan gaji yg x seberapa tue...apa yg aku fokuskan kt cni perbelanjaan yg dkeluarkan setiap bulan...

Jadi,dimana faktanya orang bujang banyak duit???!!!bagi aku,bila da kawin mereka mempunyai 2 pendapatan yg mana jika kedua2nya bekerja...segala perbelanjaan dikongsi bersama2..klo sorng je yg bekerja, len cite la kan...even klo sorng je yg bekerja n hdp lam kotaraya ni,mesti bergaji besor...tul x...??tapi ada gak yg x bergaji besar...




Sbb ape aku menyimpan dalam jumlah yg besar??sbb azam aku tahun ni simpan duit utk kawin...
so sweet...isnt it???hehehe..
...n yg paling aku agak bengang jugak..masih ada org tnye..."npe ko susah2 nk simpan duit??biar pakwe ko je la yg simpan duit.."hmm...kadang2 susah nak xplain utk org ni...dorng ingt pakwe aku tue jutawan ker??keje majistret..??doktor..??(mcm Kasim Selamat plak...hehehe)'dia' biasa2 saje..aku cuba x nak membebankan mane2 pihak terutamanya my family..tahun ni n tahun depan aku cuba sedaya upaya utk menyimpan seberapa banyak yg mungkin...


Family aku bukan keluarga yg senang..aku x der sape2 yg boleh sponsor dlm hal2 kewangan..smenya sendiri2 saje..kt cni aku x malu mengatakan aku banyak berhutang...bukan ngn bank,tapi ngn family aku sndr...nk hdp...aku x nak amek kesempatan ats dsr family dats why aku take it as hutang..segan la..sbb da keje...klo still study,mmg aku x malu...hahaha...


Dalam dunia ni semua memerlukan duit...semakin hari semakin tinggi perbelanjaan...huhu...
....dunia...dunia...sungguh memeningkn dengan cabaran hidup n cabaran alam pekerjaan...duit...duit...oh duit...walaubagaimanapun,duit bukanlah segalanya tetapi segalanya memerlukan duit...(faham???x faham x per..sbb aku faham..hehehe)

No comments:

Post a Comment